Românii, campioni la consum iresponsabil?

50% din risipa de alimente din România se produce la nivelul consumatorilor și doar 7% la nivelul retailer-ilor. România este responsabilă pentru 2,55% din cantitatea totală de alimente risipite la nivel european, în condițiile în care cca 40% din populația țării este plasată sub pragul de sărăcie și are dificultăți în procurarea hranei zilnice.

reducem-risipa-alimentara-pretuim-hranaCategoria de public care risipește cel mai mult este cea a consumatorilor cu venituri mici, principale “victime” ale promoțiilor cantitative, care uită de necesitatea reală pentru a face o “afacere” cumpărând mai mult decât trebuie, pentru ca apoi să arunce, iar principalul motiv pentru acest fenomen este lipsa educației.

Prezent la conferința “Reducem risipa alimentara. Pretuim hrana!” organizată de Asociația Facem România BineAchim Irimescu, Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, a cuantificat suprafața terenurilor utilizate pentru procurarea hranei risipite sau degradate în urma exploatării agricole la “suprafața Austriei, în fiecare an” și a subliniat necesitatea diferențierii alimentelor care se aruncă de cele care se degradează, precizând că este nevoie de educarea consumatorilor în privința semnificației unor termeni precum “valabil până la data de” sau “a se consuma de preferință înainte de”.

Acesta mizează pe “modificarea mentalității” ca principal obiectiv al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale în lupta împotriva risipei de alimente , mai ales în condițiile în care se estimează dublarea cererii de alimente în jurul anului 2050.

“Am stat mulți ani în vest, nicăieri nu am văzut ca în România să mergi cu 3 cărucioare. Nu sunt împotriva achiziției de alimente, dar cred că mai util ar fi să avem în vedere și modificarea mentalității noastre”, a declarat Irimescu.

Dincolo de educarea consumatorilor, ministerul are în vedere și redistribuirea alimentelor bune pentru consum (uman) la prețuri modice și implicit reducerea cantității de alimente care ajunge la gunoi. În cazul în care modificarea mentalității și apariția unităților de valorificare a surplusului eșuează, reducerea risipei se va face, ca în cazul consumului de combustibili fosili, prin creșterea prețurilor la alimente, în primul rând prin eliminarea subvențiilor pentru agricultură. În acest fel consumatorii vor fi constrânși să cumpere doar strictul necesar.

Reducerea sau eliminarea TVA-ului – doar pentru magazinele serioase”

“Risipa alimentară poate fi redusă în România numai după adoptarea unor reglementări fiscale”, susține deputatul Nini Săpunaru, președintele Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților. Acestea se va adresa în primul rând “magazinelor serioase, autorizate să facă vânzarea la preț redus, care urmează să anunțe autoritățile și să nu mai plătească TVA, rezultând astfel și o măsură de protecție socială. Pentru restul magazinelor mici rămâne procedura actuală”, a subliniat Săpunaru.

Global Compact Network România, ca susținător al luptei împotriva risipei alimentare, a fost reprezentată de Doru Mitrana, coordonator al programului și președinte al MaiMultVerde, organizație membră în rețea, care derulează proiectul “România împotriva risipei de hrană”, în spiritul Obiectivul de Dezvoltare Durabilă nr. 12: Consum și producție responsabile, dar și nr. 1- Fără sărăcie și nr. 2Zero foamete, deoarece proiectul militează pentru redirecționarea surplusului de alimente către categoriile defavorizate, cât și obiectivul nr. 13Acțiuni climatice, dat fiind faptul că reducerea risipei de alimente înseamnă și reducerea impactului de mediu.

Noutăți


România are de recuperat un deficit istoric de absolvenţi de învăţământ superior
Ponderea absolvenţilor de învăţământ superior în totalul populaţiei active este (în 2016), în România, cea mai scăzută din Uniunea Europeană: 15,1%, în timp ce media UE este de 27,2%, se arată în cel mai recent infografic publicat de Monitorul Social, proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România. Citește mai mult...

Ești tu următorul pionier SDG?
UN Global Compact a început căutarea de noi pionieri în rândul liderilor de afaceri care iau măsuri pentru a susține Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (SDG). Citește mai mult...

UN Global Compact lansează Instrumentul de Analiză a Diferenței de Gen
UN Global Compact a lansat Instrumentul de Analiză a Diferenței de Gen, o platformă online care ajută companiile să identifice punctele forte, lacunele și oportunitățile de îmbunătățire a egalității de gen și abilitarea femeilor la locul de muncă, în cadrul piețelor economice și a comunităților pe care le deservesc. Citește mai mult...

UN Global Compact face apel la liderii de afaceri să prioritizeze egalitatea de gen
De Ziua Internațională a Femeii, UN Global Compact și-a luat angajamentul de a uni comunitatea de afaceri pentru a prioritiza egalitatea de gen. Citește mai mult...

Xiamen Airlines devine prima companie aeriană care sprijină Obiectivele de Dezvoltare Durabilă
Compania chineză Xiamen Airlines s-a angajat să sprijine Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, devenind astfel prima companie aeriană care și-a asumat un astfel de angajament. Citește mai mult...